неделя, 13 юли 2014 г.

По един учебник за всеки предмет?

Както може би сте разбрали, МОН планира изменение на Наредба 5, с което цели да въведе по 1 учебник за всеки предмет за учениците от 1-ви до 7-ми клас. (Текста на проекта за изменение можете да намерите тук: http://www.mon.bg/?go=page&pageId=381&subpageId=63) По-долу ви представям моето становище по въпроса:

Уважаема г-жо Клисарова,

Отчитам желанието Ви да подобрите системата на образованието, но предложеният проект за изменение и допълнение на Наредба № 5 няма да доведе до такова подобрение. В сегашния си вид предложените промени са немотивирани, неефективни и няма да повишат качеството на образование в страната.
       I.            Мотивация на проекта за изменение и допълнение на Наредба № 5
Въпреки широкия публичен отзвук, който получи това предложение, и въпреки личните ми усилия да намеря необходимата информация по въпроса, не можах да открия публикувана и публично достъпна мотивация за предложените промени. Тъй като не бих помислил, че Министерството на образованието и науката би предложило промяна, която ще засегне всички ученици от 1-ви до 7-ми клас в страната, без сериозна обосновка, базирана на анализ на реални данни, постарах се да потърся тази обосновка във Ваши изказвания по темата от последните два месеца. (С бележки в края на текста съм отбелязал от къде съм взел въпросната информация.) Предварително се извинявам, ако не съм интерпретирал правилно някое от изказванията Ви – ще се радвам да получа актуална информация за обосновката на проекта. Ето отбелязаните от Вас фактори:
1.      Новите учебници ще намалят тежестта на ученическите раници.[i]
Броят на учебниците, одобрени от МОН, не е свързан по никакъв начин с тежестта на ученическата раница. В крайна сметка, учениците не носят по 3 учебника за всеки предмет в раницата си. А освен новите учебници, Вие предлагате всеки от тях да е съпътстван от 2 вида помагала – това как би облекчило товара на децата?
2.      Ще се намалят парите, давани на частни издателства.[ii]
Не е ясно защо това е проблем – дали защото парите отиват в частни издателства, вместо в държавно, или защото се харчат твърде много пари?
Ако е първото, не смятам, че е редно държавата да има монопол над издаването на учебници. България вече мина през един такъв период и, след 45 години, се видя, че има и по-добри варианти.
Ако е второто, проблемът явно не е в броя учебници, а в лошо управление на средствата на ниво министерство. Дори и да бъдат спестени някакви средства, как ще бъдат ре-инвестирани в системата на образованието? Колко точно очаквате да спестите? Как ще бъдат пренасочени тези средства? Чрез какви механизми ще гарантирате, че средствата ще бъдат похарчени целево?
3.      Ще се облекчи адаптацията при прехвърляне на ученик в ново училище по време на учебната година.[iii]
Адаптацията в ново училище е актуален проблем, който по никакъв начин не е свързан с вида на учебника по даден предмет. При прехвърляне в ново училище ученикът попада в нова и коренно различна среда – той или тя трябва да свикне с нова физическа обстановка, да се интегрира в нова социална среда и да се адаптира към нови изисквания и очаквания на учителите. Как може единният учебник да гарантира, че ученикът няма да бъде отритнат от новите си съученици или че няма да получи по-ниска оценка, защото новият учител е много по-взискателен?
4.      Ще се гарантира качество на обучението в цялата страна.[iv]

Качеството на обучение не зависи от броя на официално одобрените учебници, нито дори от използването на учебници в класната стая. За сравнение – във Великобритания едва 10% от учителите използват учебници при обучението в 7-ти клас, а цифрата за 4-ти клас е още по-ниска – 8%.[v] Означава ли това, че качеството на английското образование е по-ниско от българското?
    II.            Ефективност
Макар че предложеният проект за изменение и допълнение на Наредба № 5 е неадекватен като мярка, Вие обръщате внимание на важни проблеми, които стоят пред българското образование. Ще си позволя да отправя няколко предложения по всеки един от тези въпроси с надеждата, че заедно бихме могли да подобрим качеството на образование в страната.
1.      Тежест на ученическите раници.
1.1.Обособяване на класна стая по учебния предмет.
Достатъчно е да се осигурят минимални средства за един допълнителен комплект учебници (25-30 бр.). Тези учебници се ползват в класната стая от учениците. Така не се налага учениците да носят тежките учебници до училище и едновременно с това всички  ученици са подготвени за час, защото няма как да са си забравили учебниците вкъщи.
1.2.Електронен вариант на учебници.
Паралелно с хартиения вариант на учебниците може да се подготвят и електронни издания, които да са достъпни от сайта на МОН. Училищата, които вече имат изграден капацитет за дигитално обучение, ще могат да се възползват от тази възможност, а тези, които все още нямат, ще имат допълнителен стимул да инвестират в нови технологии.
1.3.Повече свобода на учителите при подбора на материали.
Вместо да ограничавате учителите чрез официално одобрени учебници, дайте им възможност да разгърнат потенциала си на преподаватели.  Поставете конкретни цели, които трябва да бъдат изпълнени, и дайте свобода на учителите как точно да достигнат тези цели. Можете дори да обособите част от сайта на МОН за ресурси по предмети, където можете да публикувате всякакви полезни материали. В часовете, в които учителите използват такива материали, учениците няма да се товарят с учебници.
2.      Изразходване на средства в системата на образованието.
Парите за образование никога не стигат, но и много рядко се използват ефективно. Осигуряването на средства за различни инициативи е похвално, но няма дълготраен ефект. Фокусирайте се върху цялостна визия за началното и средно образование. Какво трябва да постига? Как ще постигне тези цели? Кои средства за постигане на целите вече са налице? Кои трябва тепърва да се изграждат? Как най-ефективно могат да бъдат въведени тези средства? Колко време ще е необходимо, за да се постигнат видими резултати?
На базата на такава дългосрочна визия разработете бюджет за образование. По този начин не само ще положите основите на една качествена образователна система, но и ще гарантирате устойчивост в следващите 10-15 години.
3.      Адаптация при прехвърляне в ново училище.
3.1.План със стъпки за класния ръководител.
Разработете опростен план, който всеки класен ръководител може да следва, когато към класа му се присъедини нов ученик. Добре е планът да съдържа конкретни стъпки как класният ръководител да подпомогне интегрирането на ученика в класа, как да следи за цялостната му адаптация в училищната среда и как да общува с родителите на ученика за по-добри резултати.
3.2.Отговорност на педагогическия съветник.
В училищата, където има педагогически съветници, ги включете като важна част от процеса. Те могат не само да следят процеса на адаптация, но и да го подпомагат активно чрез организирани събития или индивидуални сесии.
3.3.Менторска програма.
Включете и самите ученици. Партнирайте всеки нов ученик с ментор от по-високите класове. Така не само ще подпомогнете интеграцията на новите ученици, но и ще дадете възможност на менторите да развиват социални и лидерски умения.
4.      Качество на обучението.
За да можете да гарантирате качество на обучението, трябва да обясните ясно и точно какво имате пред вид под „качество на обучението“. Може би имате пред вид качествено преподаване от страна на учителите? Или качествено учене от страна на учениците? Или качествени програми, които дават възможности за учене извън класната стая? Или качествени условия за учене в класната стая?
Всички тези неща са важни, но те са само странични аспекти, които влияят до различна степен на основното и най-важно нещо. А основното нещо е крайният продукт – какво дава образованието на учениците за времето, което те са изкарали в процес на обучение. За да гарантирате качество на обучението, трябва да гарантирате качествен краен продукт – преминаването на всяко ниво (или клас) трябва да гарантира усвояването на ясно определени и измерими умения и знания. Във всяко едно училище. За всеки един ученик.
 III.            Повишаване на качеството на образованието
1.      Ясни цели.
Поставете ясни цели за уменията и знанията, които учениците трябва да имат по всеки един предмет на всяко едно ниво. Новите ДОИ са добра първа стъпка в тази посока. Това, което следва, е тези цели да станат измерими – добре е да разработите механизми за оценка на всяко едно ниво, така че всеки един ученик да може да види до каква степен изпълнява изискванията и къде, ако е необходимо, трябва да положи допълнителни усилия.
2.      Анализ на ситуацията в момента.
Направете подробен анализ на ситуацията в момента. Съберете конкретни данни за знанията и уменията на учениците от цялата страна. Направете тези данни измерими и съпоставими.
3.      Елиминиране на разликата.
Анализирайте данните и открийте къде са проблемните области. Потърсете причините за тези проблеми и ги елиминирайте. Създайте план как от настоящето ниво да достигнем до желаното ниво (това, което е описано в т.1).
Съзнавам, че предложеното от мен изисква значителна инвестиция на време и усилие, но само по този начин ще можете да разработите ефективна дългосрочна стратегия за образованието. Ако имате някакви въпроси, оставам на разположение.

13.07.2014г.
Гр. София                                                                                                    Йордан Демиров






[i] „Раниците стават по-леки с учебници от нова хартия“, в-к „Монитор“, 13.06.2014г., достъпно на http://www.monitor.bg/article?id=432087.
[ii] „Министър Клисарова: По един учебник за всеки предмет“, vesti.bg, 2.06.2014г., достъпно на http://www.vesti.bg/bulgaria/obshtestvo/ministyr-klisarova-po-edin-uchebnik-za-vseki-predmet-6013730.
[iii] Пак там.
[iv] Интервю по БНР, цитирано във в-к „Стандарт“, достъпно на http://www.standartnews.com/balgariya-obrazovanie/klisarova_edin_uchebnik_garantira_kachestvo_na_obuchenieto-240708.html и интервю по bTV,  цитирано от агенция БЛИЦ, достъпно на http://www.blitz.bg/news/article/276650.
[v] Из реч на английския зам.-министър на образованието Елизабет Тръс пред издатели, достъпна на https://www.gov.uk/government/speeches/elizabeth-truss-speaks-to-education-publishers-about-curriculum-reform

Няма коментари:

Публикуване на коментар