Тъй като от тази
година освен да преподавам, имам и удоволствието да съм класен ръководител (на
8-ми клас), замислих се каква всъщност е ролята на класния ръководител. Какви
качества трябва да развива той – у учениците и у себе си? Макар и банален, този
въпрос е важен за мен, тъй като (както предполагам и повечето колеги) аз държа
да върша работата си на ниво. За мен е важно работата ми като класен
ръководител да носи някаква конкретна полза – на учениците и на училището.
Първото и най-важно
нещо за класния ръководител е да познава учениците си. Той трябва да следи представянето
им в училище, да е в контакт с родителите им, да е наясно с извънкласните им
изяви... Всичко това е пределно ясно.
Но защо трябва да
прави това? Каква е основната цел/функция/задача на класния ръководител по
отношение на поверения му клас?
Идея 1 –
Да контролира поведението на учениците.
Съжалявам, че трябва
да съм толкова директен, но това е пълна глупост. Контролира се стадо говеда.
Или популацията на дивите зайци. В първия случай ви е необходим остен, а във
втория – пушка за отсрелване на излишните. Всеки един ученик е човешко същество
със собствена воля, която не се контролира от никого – класен ръководител,
учител или родител – освен от самия ученик. Всеки ученик сам преценява как да
се държи в определена ситуация. А в много случаи, когато се опитваме да
контролираме поведението на учениците, предизвикваме реакция в пълна
противоположност с онова, към което се стремим.
Идея 2 –
Да управлява (ръководи) класа
Доброто ръководство
изисква няколко предпоставки, основните от които са обща дейност и обща цел.
Реално погледнато обаче, учениците от един клас нямат общи дейности, нито се
стремят към една цел. Ученето е предимно индивидуален процес (като изключим
малките групи ученици, които понякога се събират, за да учат заедно). При
изпитване представянето също е строго индивидуално (отново с малко изключение –
участието в колективни спортове в часовете по ФВС). Освен това, всеки ученик
има собствени приоритети – докато едни се фокусират върху хуманитарните предмети,
силата на други е в природоматематическите науки, а трети предпочитат да
акцентират върху извънкласните форми. Дори и дипломирането, макар и привидно да
изглежда така, не е обща цел. Някои ученици се стремят към завършване с отлична
диплома, а за други самото дипломиране е успех. С други думи, учениците от един
клас нямат обща дейност, нито обща цел – всеки от тях се развива в различна
посока и се движи с различна скорост. А да очаквате класният ръководител да
управлява тази съвкупност от разнородни елементи е все едно да искате пътният
полицай да управлява участниците в уличното движение.
Идея 3 –
Да изгради екип от класа
Изграждането на екип е
трудоемка и висококвалифицирана дейност. Неслучайно има компании, които
специализират именно в това – на тях се плаща, за да изграждат екипи. В бизнес
средите добрите мениджъри отделят специално време и средства, за да обединят
подчинените си в екип. А класният ръководител не разполага с никакви средства и
само един – максимум два – учебни часа на седмица, за да изгради екип от хора,
които дори нямат общи интереси и цели. Представете си футболен отбор без
средства за трансфери или дори за заплати, който се събира да тренира веднъж
седмично за 45 минути – какви очаквания бихте имали към такъв „отбор”?
Вместо
заключение
Ако ролята на класния
ръководител не е да контролира, ръководи или изгражда екип, какво тогава трябва
да прави? Трябва да призная, че моята представа за класното ръководство е силно
повлияна от образователните системи на Великобритания и САЩ. Вместо с класни
ръководители, средните училища в тези държави разполагат със School Counselors – „училищни съветници”. Изпълняващите тази функция
не ръководят, а съветват и насочват всеки ученик поотделно, съобразно неговите
или нейните индивидуални нужди. Именно такава роля дава смисъл на класното
ръководство – защото само по този начин се стимулира развитието на всеки един
ученик в желаната от него насока. И именно затова е необходимо класният
ръководител да познава добре учениците си.
А тогава, ще попитате,
кой ще контролира и ръководи класа? Учениците от гимназиален етап могат сами да
контролират действията си. Трябва само да им се гласува нужното доверие.
Чудесни размисли, колега. Сигурно сте млад учител. Аз от "върха" на дългогодишния си опит бих казала, че просто има класове, които стават "клас", и други, които не стават. Всичко си е до децата. Но пък простотиите, които ни вменяват от министерството надолу по веригата край нямат...
ОтговорИзтриванеНе е и необходимо всеки клас да е единен. Най-важното нещо е личностното развитие на ученика - а то си е индивидуално. И наистина официалните отговорности на класния ръководител са чисто безумие. Погледнах как точно са описани в Правилника за прилагане на ЗНП - отговорностите са толкова много и толкова всеобхватни, че за да ги изпълни нормално човешко същество, трябва да живее в училище. Да не говорим за това, че някои от тях си противоречат.
ОтговорИзтриване