вторник, 15 януари 2013 г.

Седмичен коментар - (Без)Мозъчни дейности

Ученическите олимпиади би трябвало да бъдат положително събитие – възможност за учениците да покажат своите талант и умения, да издигнат престижа на училището с успехите си, да се запознаят с други също така талантливи ученици. Накратко, тържество на мозъчната дейност.
Казвам „би трябвало”, защото практическият резултат е друг. Талантливите ученици във всяко училище са ограничен брой, а борбата за тях започва още от декември и е безмилостно жестока (както е казал поетът). Всеки учител държи отличникът на випуска да участва в олимпиадата именно по неговия предмет, защото само въпросният отличник може да се „представи достойно”. А отличниците, по природа възпитани и отговорни същества, обикновено се съгласяват с желанията на всичките си учители – било поради чувство на морален дълг, било поради други субективни съображения (от рода на „Ако искаш да имаш 6 по моя предмет ...”).
Какво се получава в крайна сметка? Ако имате щастието да сте родител на талантлив ученик, можете да проследите участието му/й в 3, 4 или повече олимпиади не само на общинско, но и на областно ниво. И не се притеснявайте – родното Министерство на образованието ще се погрижи това да се случи в максимално кратки срокове – вижте само графика за областните кръгове на олимпиадите:
час
23 февруари
24 февруари
25 февруари
09:00
немски език
английски език
математика

испански/френски/италиански
руски език
философия

математическа лингвистика



химия


14:00
астрономия
физика
история



биология
(*Това е само извадка. Пълния график можете давидите тук)
Така в рамките на 3 дни вашето дете може да се яви не на 1 или 2, а на цели 6 олимпиади. А тази година от грижовното министерство са се постарали участниците в олимпиадите да не изпуснат нищо от учебния процес – всички тези олимпиади ще се състоят в трите дни, определени за зимна ваканция. (За справка – календарът наваканциите)
С други думи, ние внимателно подбираме най-талантливите ученици, а след това ги натоварваме извънредно с допълнителен материал, стресираме ги с нереални очаквания за успех и ги потискаме ако, не дай си боже, не се справят „подобаващо”. И всичко това в дните, които сами сме им определили за почивка от редовното натоварване в училище.
А мозъчната дейност е по-натоварваща от физическата. Не само е задължително тези състезания да не се провеждат в малкото почивни дни за децата, но е необходимо участниците в тях да получат допълнителна почивка. Мозъкът, кактони казва Andy Puddicombe,  също има нужда от почивка – от 10 минути всеки ден, в които не го ангажираме с мисли. За да можем да го използваме отново и на следващия ден, без да си причиняваме невроза.
Разбира се, възможно е експертите от МОН да нямат нужда от такава почивка. Или пък при тях просто липсва органът, който да изпитва тази нужда.

3 коментара:

  1. Ако искам 6 по някой предмет просто мога да си изкарам оценката, но някои учители все още смятат, че участието в тъпата олимпиада ще им вдигне рейтинга до небесата, пък и ще има един ученик по-малко за изпитване хаха

    ОтговорИзтриване
  2. Тъй като в образованието нещата вървят на провал от много години, въобще не се учудвам. В министерството голяма част от хората, които вземат решения, не са в час, уви. Всичко това на гърба и на учителите, и на учениците. На учениците е лесно, в един момент ще завършат, ами учителите ще продължат да изпълняват малоумни решения на някой си.

    ОтговорИзтриване
  3. Напълно съм съгласен. И смятам, че трябва всяка такава глупост да се изкарва на показ - не знам дали ще има резултат веднага, но в някакъв момент просто ще се наложи да се обърне внимание на всичките недомислици в системата.
    Така че ще се радвам, ако споделяте вашите впечатления (положителни или отрицателни) тук :).

    ОтговорИзтриване