След последната
проверка от експерти в училище се замислих какъв е смисълът на дейността на
тази институция. Ако се съди по това, което експертите от РИО/МОМН проверяват –
смисълът на образователната система е в изрядната документация. А именно – да се
следва предварително написаната и одобрена учебна програма (без
своеволни изменения или добавки); навсякъде, където е необходимо, да има
съответните подписи и всички цифрички (оценки, отсъствия и т.н.) да са налице и
в изрядност.
Заключението ми е
тъжно – българското училище няма интерес да възпитава мислещи хора, нито да
поощрява оригиналността и таланта на отделния ученик, нито дори да направи
самия образователен процес малко по-интригуващ и ангажиращ вниманието на
ученика. Защото тези неща нарушават реда, с който сме свикнали, и, което е още
по-недопустимо, водят до затруднения в документацията. А тя, както вече
установихме, е наша висша ценност.
Къде тогава е
проблемът?
Проблемът не е у
учениците. Приемаме ги като невъзпитани, безнадеждни и бездарни не защото им
липсва морал, талант или амбиция, а защото учителите не могат да ги развият у
тях. Дори и когато създават проблеми, учениците се съобразяват с изискванията,
които налагат учителите.
Проблемът не е у
учителите. Работата на учителя се оценява не по това, което той реално върши
(или не) в класната стая, а по начина, по който води задължителната
документация. Дори и когато искат да са оригинални и интересни, учителите се
съобразяват с изискванията, които налагат административните служители в РИО и
МОМН.
Проблемът не е у
административните служители в РИО и МОМН. Те следят за правилното водене на
документацията и издават предписания, защото, ако не го направят, наказаните ще
бъдат те. Административните служители се съобразяват с изискванията, които
налагат техните ръководители.
Проблемът е страхът.
Страхът, който се налага като основно средство за управление в системата на
образованието. Учениците се страхуват от учителите (– се страхуват от
чиновниците – се страхуват от ръководителите – се страхуват от ...).
Безбройните заповеди и наредби, безкрайната документация, всяко едно ново допълнително
изискване – всичко това поражда страха и го поддържа непосредствено под
повърхността на системата. Защото страхливият служител е послушен служител.
Страхът не образова;
той вдоктринява. Образованието не се състои в това да прехвърлиш съдържанието
от учебниците в главите на учениците, а да им дадеш възможност да се развиват.
Страхът не възпитава;
той поляризира. Разделя ни на групи, ние-те, сякаш сме различни армии, борещи
се за надмощие на бойното поле – учители срещу ученици срещу родители... А
всъщност цялата образователна система – от министъра до последния ученик в
най-малкото училище – трябва да се стреми към една и съща цел.
Страхът не създава;
той разрушава. Защо, според вас, толкова млади хора не виждат бъдещето си тук?
Докато четяхте тези
редове, колко пъти си зададохте въпроса: кой е виновен? Страхът не се премахва
като сочим с пръст и търсим виновния. Единственият начин да го премахнем в
системата е първо да го преборим в себе си. Аз не се страхувам да постъпвам
правилно. А вие?
Няма коментари:
Публикуване на коментар