четвъртък, 14 февруари 2013 г.

Седмичен коментар - Човешките същества в образованието


През миналата седмица един от учениците в класа ми претърпя сериозен инцидент. Тъй като инцидентът не е особено лицеприятен, няма да се впускам в подробни обяснения – достатъчно е, че в резултат на този инцидент се наложи ученикът да престои в болница, а след това да отсъства още около седмица, за да може да се възстанови от неприятната случка. А най-притеснителното е, че инцидентът се случи в ситуация, в която ученикът попада ежедневно.
Това ме накара да се замисля колко малко познаваме учениците и понякога изобщо не сме наясно какво се случва в живота им. И така в главата ми неволно започнаха да изскачат и други въпроси. Държа ли се правилно с учениците? При положение, че не знам на какво напрежение са подложени извън училище, разбирам ли правилно мотивацията им? Не очаквам ли твърде много от деца на 15-16-годишна възраст? Не ги ли съдя твърде строго като очаквам от тях поведение, на което дори и някои възрастни не са способни?
В този момент се проявява гласът на разума, който учтиво ми напомня, че в училище никой не се интересува от моята мотивация, от моите чувства, от моите мисли. Веднага се сещам за няколко на пръв поглед дребни неща, с които бих искал да се съобразяват хората на работното ми място (ученици, колеги учители и ръководство).
1.      Аз съм учител, защото така се налага. Съобразявам се с работен режим, върху който нямам (почти) никакъв контрол. Ако зависеше от мен, щях да започвам работа в 10 и да свършвам в ранния следобед.
2.      Като учител, обществото ми налага определена роля. Трябва да се съобразявам с изискванията и ограниченията й, без значение дали това ми харесва или не.
3.      Върша си работата според възможностите си. Има колеги, които са по-добри от мен, има и такива, които са по-слаби. Работя колкото мога и не смятам, че е справедливо от мен да се очакват чудеса.
4.      Като всеки нормален човек имам по-добри и по-лоши дни. Не съм длъжен да съм щастлив, усмихнат и спокоен през цялото време. Ако имам лош ден, нормално е да съм раздразнителен и намръщен. Тогава е по-добре да не ме закачате и да не ме занимавате с простотии.
5.      Понякога не си изключвам телефона в час. Преживейте го.
6.      Имам живот извън училище и понякога той е по-важен. Когато се случи нещо важно на мен или на някого от близките ми е нормално да закъснея малко за час или да не съм максимално концентриран.
7.      Понякога отсъствам от училище, защото се налага, и това не е краят на света.
8.      Не всичко, което се случва в и покрай училише, ми е интересно, и не съм длъжен да се включвам в каквото и да е.
9.      Голяма част от нещата, за които говори ръководството (на съвети, оперативки и т.н.), са ми скучни, безинтересни или не се отнасят до мен. Защо очаквате да слушам и да демонстрирам внимание?
10.  Не съм длъжен да оправдавам всяко свое действие – пред ръководството или пред когото и да било. Правя това, което смятам за правилно, поемам отговорност за действията си, но не смятам, че съм длъжен да се обяснявам, сякаш съм подсъдим на съдебен процес.
11.  Има и още, но смятам, че тези са най-важните за сега.
Както виждате, списъкът не е дълъг и се върти около една основна идея – като учител очаквам към мен да се отнасят с елементарното уважение, което е дължимо на всяко човешко същество.
А сега прочетете отново гореспоменатите ситуации, като замените думата „учител” с „ученик”. Защо ние, учителите, поставяме себе си в тези ситуации, а не можем да си представим ученика в тях?
Знам всички доводи – учениците и учителите имат различни задължения и отговорности; учителят е един, а учениците са 26 (27, 28, 29); учениците са все още деца и подлежат на образование и възпитание и така нататък, и така нататък...
На всички тези доводи мога да отговоря само с едно – ученикът, точно както и учителят, преди всичко друго е човешко същество. Не го забравяйте.

Няма коментари:

Публикуване на коментар